Kiina on valtava maa. Siellä asuu noin 1,35 miljardia (miljardissa on yhdeksän nollaa) ihmistä. Jos Suomi olisi kaupunki Kiinassa, se ei mahtuisi parinkymmenen isoimman kaupungin joukkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että suurikin suomalainen koulutusorganisaatio on toivottoman pieni toimija Kiinan markkinoilla. Ainoa mahdollisuus on lähteä kimpassa.

Juuri näin toimittiin syys-lokakuun vaihteessa, kun HAMKin johdolla Kiinaan matkasi edustajia seitsemästä Hämeen alueen toisen asteen oppilaitoksesta. Toista astetta vahvistamassa mukana oli kolme ammattikorkeakoulua ja kaksi yliopistoa. Viiden päivän pikavisiitin – matkoihin meni jo yli kaksi päivää – tavoitteena oli esitellä kiinalaisille suomalaisen ammatillisen koulutuksen erinomaisuutta ja suomalaisten tuottajien vahvaa kumppanuutta.

 HAMK on Suomen ainoa korkeakoulu, jolla on Kiinan ulkomaisen täydennyskoulutuksen rahoituksesta ja ohjelmista vastaavan Safean (State Administration for Foreign Expert Affairs) lupa koulutusten myyntiin. Käytännön työtä tehdään IVEPin (International Vocational Education Platform) kanssa. Se on Kiinan keskushallintolähtöinen organisaatio, joka toimii koko Kiinan alueella. IVEP on perustettu uudistamaan Kiinan ammatillisen koulutuksen järjestelmää sekä tukemaan kansainvälistymistä.

 HAMKin ja sen kiinalaisten kumppanien järjestämä tapaaminen pidettiin Jinanin kaupungissa. Se on puolen päivän bussimatkan päässä Pekingistä etelään. Tapaamiseen kuului seminaariosuus, jossa kuultiin molempien maiden koulutusasiantuntijoiden puheenvuoroja. Tilaisuutta kunnioitti läsnäolollaan suurlähettiläs Jarno Syrjälä, sekä korkeita Kiinan keskushallinnon virkamiehiä. Seminaarin kohokohtana allekirjoitettiin HAMKin ja Kiinan valtion välinen koulutuskauppasopimus.

 Seminaarin osana jokaisen suomalaisen oppilaitoksen edustaja piti lyhyen esittelypuheenvuoron toiminnastaan. Äänessä olivat Kiipulan lisäksi Forssan ammatti-instituutti, Tavastia, VAAO, Ypäjän hevosopisto, Hami, Hyria, XAMK, TAMK ja Lapin AMK. Bonuksena kuultiin myös yliopistolliset puheenvuorot Turusta ja Aallosta. Tällä joukolla valloitetaan Kiina! Seuraava steppi on yhteisten tapaamisten kautta tehdä tuotteita ja strategiaa yhteisen viennin hyväksi.

 Kiina tuotannon laatu kehittyy ja väestö ikääntyy. Kiina tarvitsee osaavaa ja tehokasta työvoimaa. Siksi se hakee koulutusmalleja maailmalta ja avaa koulutuksen markkinoitaan ulkomaisille toimijoille. Suomalais-kiinalainen tapaaminen ja seminaari olivat osa kiinalaista World Education Day –konferenssia. Siinä esiteltiin koulutuksen nykytilaa kiinalaisille koulutuksen kehittäjille.

 Ammatillinen erityisopetus on Kiinassa vielä lähtötelineissään. Tarve on tunnistettu ja asiaa säätelevät lait ovat olemassa, mutta käytäntö ei toimi. Erityisoppilaitoksia on vähän ja niiden toiminta meidän mittapuumme mukaan vielä puutteellista. Inkluusiomallit hakevat muotoaan. Kehittyneimmillä kaupunkialueilla kysyntä ja laatuvaatimukset kuitenkin voimistuvat. Tässä Kiipula on nyt vahvasti kuulolla.

 Kiinassa asioita tehdään kärsivällisesti ja pitkällä tähtäimellä. World Education Day järjestettiin ohjelmakirjan mukaan Kungfutsen (engl. Confusius!) 2569-vuotissynttäreiden kunniaksi. Hän on kotoisin nykyisen Jinanin alueelta. Kungfutse puhui paljon koulutuksesta ja vastusti myös aikanaan koulutuksen luokkajakoja. Kungfutsen kiteytyksiä ovat mm. seuraavat:

”Anna miehelle kala ja hän syö yhden päivän ajan. Opeta hänet kalastamaan ja hän syö koko elämänsä ajan.”
”Opiskelu ilman omia ajatuksia johtaa petetyksi tulemiseen, ajatukset ilman opiskelua vievät vaaraan."

 Jälkimmäinen lienee hyvä ohjenuora kaupantekoon Kiinassa. Edetään pienin askelin, opitaan kiinalaisten ajattelua ja mietitään tarkkaan, mitä ollaan tekemässä.

Petteri Ora
kehitysjohtaja, Kiipula

Suurlähettiläs Jarno Syrjälä
Suurlähettiläs Jarno Syrjälä

Seija Mahlamäki-Kultanen esittelee Suomen ammatillista koulutusta
Seija Mahlamäki-Kultanen esittelee Suomen ammatillista koulutusta.

Osallistujia Kiina-Suomi-seminaarissa Jinanissa
Osallistujia Kiina-Suomi-seminaarissa Jinanissa.