Valikko

Kiipulan ammattiopiston Kouvolan toimipaikassa TELMA-ryhmän (työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus) opettaja Tiina Pouhakka pitää tiiviisti yhteyttä 9-henkiseen ryhmäänsä etäyhteyksien avulla. Kun kyse on vaativan erityisen tuen opiskelijoista, on etäopetustilanne vaativampi verrattuna tavallisen oppilaitoksen opetukseen.

 – Opiskelijat tarvitsevat tukea opinnoissaan. Osalle nuorista on haastavaa opiskella kotona sekä ymmärtää koronavirustilannetta. Meidän tulee huomioida jokaisen opiskelijan yksilöllinen polku opintojen etenemisessä ja jaksamisessa, avaa Pouhakka tilannetta.

 – Haasteena on myös se, että opiskelijoillamme on pääsääntöisesti käytössä vain kännykkä, joten tehtävien tulee olla sellaisia, mitkä saa puhelimella auki, kertoo Pouhakka etätyön haasteista.

 Pouhakka jännitti ennen etäopetuksen alkua, miten esimerkiksi etäkokoukset sujuvat vaativan ryhmän kanssa, mutta saikin yllättyä iloisesti. Kaikki opiskelijat pääsivät ensimmäisestä päivästä lähtien nopeasti kärryille oman puhelimen käytöstä. Uutena ja ihmeellisenä ryhmä otti käyttöönsä Meet-sovelluksen, jonka avulla ryhmäläiset ovat tavanneet yhteisesti ja nähneet koko ryhmän kesken.

 – Jännitin, miten tämä onnistuu, sillä jokainen meistä tietää, kuinka haastavia etäkokoukset voivat välillä olla. Mutta se sujuikin tosi hyvin, ja kaikki opiskelijat olivat innolla mukana. Videokokouksista tulikin vakituinen osa opetuspäivää, ja opiskelijani odottavat näitä hetkiä kovasti, Pouhakka hymyilee.

 Vanhemmiltakin saatu palaute on ollut positiivista.

– Osa opiskelijoista kokee tilanteen hieman raskaana, mutta osa kuitenkin tykkää. Opinnot kuitenkin etenevät kaikilla hyvin, summaa Pouhakka kokemuksiaan etäopetuksesta.

Uusia käytänteitä opetukseen

Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus on käytännönläheistä koulutusta, ja etäopetuksessa riittävä ohjeistus vaatii opettajalta enemmän työtä.

– Tämä etäopetusaika on hyvin poikkeuksellista ja haastaa opetusmaailman joka puolella. Meillä opiskelee nuoria, jotka tarvitsevat opinnoissaan enemmän tukea, mutta siitäkin huolimatta suorittavat etäopintoja varsin mallikkaasti. On hienoa olla mukana kehittämässä ja rakentamassa ihan uudenlaisia käytänteitä ja malleja erityisopetuksessa, jatkaa Pouhakka.

Pouhakka aloittaa päivän yhteydenotolla Whatsappilla, jonka jälkeen on vuorossa aamun videopalaveri ja tehtävien jako opiskelijoiden kanssa. Lounastauon jälkeen Pouhakka antaa opiskelijoille uudet tehtävät iltapäivän tunneille. Päivä päättyy yhteiseen videokokoukseen opiskelijoiden kanssa, jolloin on hyvä hetki käydä läpi päivän sujuminen.

– Meillä on päivittäin kaksi videokokousta opiskelijoiden kanssa Google Meetissa, jonka lisäksi annan ohjeita tehtäviin Whatsappilla. Tarvittaessa lisäksi soitan opiskelijoille tai otamme videopuheluita, Pouhakka kertoo.

Pouhakka antaa opiskelijoilleen monipuolisesti erityyppisiä tehtäviä. Perinteisten paperitehtävien lisäksi opiskelijat ovat saaneet sähköisiä kuvia ja ohjeita, kuten esim. kuvallisen ohjeet siivoukseen, tiskikoneen tyhjentämiseen, liikuntatunnille sekä muuhun työskentelyyn.

– Olen pitänyt erilaisia visoja ja kyselyitä sekä sähköisiä matematiikan tehtäviä. Välillä pidän Google Meetin avulla yhteisen oppitunnin, jonka jälkeen annetaan aiheeseen liittyvä tehtävä mikä pitää suorittaa. Joitakin opiskelijoita on ohjattu myös tapaamisten merkeissä, listaa Pouhakka tehtävävalikoimaa.

– Tehtävissä olen huomioinut erityisen tuen tarpeet: tehtävät ja ohjeet ovat kirjallisena, kuvina, äänitiedostoina ja videoina. Opiskelijat lähettävät minulle kuvia tekemistään tehtävistä sekä toiminnastaan. Myös paperitehtävistä pyydän ottamaan kuvan, jolloin pystyn neuvomaan tarvittaessa lisää, kertoo Pouhakka.

– Oppimisesta varmistun lisäksi pitämällä ryhmälleni erilaisia testejä päivän opiskellusta aiheesta esimerkiksi Google Formsin, Kahoot!-sovelluksen tai Padletin kautta, lisää Pouhakka.

Teksti: Karin Pasila
Kuva: Tiina Pouhakka