Valikko

Hämeenlinnan kaupunginkirjasto ja Kiipulan ammattiopiston tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat ovat avanneet jälleen Digi-Pönkin ovet asiakkaille maaliskuun alussa. Kirjaston kellarissa, moneen muuttuvassa Pönkki-tilassa, Kiipulan IT-tukihenkilöopiskelijat auttavat asiakkaita älypuhelimien, tablettien, tietokoneiden ja verkkopalvelujen käytössä huhtikuun loppuun saakka.

Kohtaamisia kirjastolla

Tieto- ja viestintätekniikan opettajat Markku Vanninen, Riitta Koikkalainen ja Minna Hiltunen kertovat, että Digi-Pönkin tavoitteena oli saada tilaisuus matalan tason harjoitteluun. IT-työ on palveluammatti, jossa asiakkaan kohtaaminen ja opastaminen ovat keskeisessä osassa. 

– Tätä meidän pitää harjoitella. Opiskelijamme osaavat tietotekniikka-asiat, mutta ihmisten kohtaaminen on se, mitä ei pääse harjoittelemaan, ellei ole oikeaa työpaikkaa. Siinä olemme nyt onnistuneet, Markku Vanninen aloittaa.

IT-alan opiskelija auttaa naista puhelimen kanssa.
IT-tukihenkilöopiskelijat tarjoavat henkilökohtaista apua.

Asiakkaiden kysymykset ja ongelmat vaihtelevat laidasta laitaan. Apua on tarvittu muun muassa tiedostojen siirtoon, verkkomaksuihin ja koronapassien lataamiseen. 

Paikalle Digi-Pönkkiin oppilaat menevät ryhmässä. Opettaja on tarvittaessa mukana, vaikka oppilaiden annetaan itse ratkaista eteen tulevia asiakkaiden ongelmia. 

– Alkuun olemme pyrkineet siihen, että ensimmäistä vuotta opiskelevat menevät aina kaksin yhdelle asiakkaalle. Siinä saa vähän turvaa toisesta ja toinen saattaa tietää enemmän käsillä olevasta asiasta. Me olemme siinä selän takana myös tarvittaessa, Riitta Koikkalainen kertoo.

– Pyrimme kannustamaan siihen, että kysyvät ensin toisiltaan, Markku Vanninen jatkaa.

Ongelmia ratkottaessa tulee välillä vastaan vaikeampiakin pulmia, mutta opiskelijat ovat selvinneet kaikesta toistaiseksi hyvin.

– Pyrimme heti alusta alkaen kehittämään näitä nuoria itsenäiseen ongelmanratkaisuun ja tiedonhakuun. Kuilu työelämään olisi liian syvä, jos me olisimme koko ajan vierellä ohjaamassa ja antamassa ratkaisuja. Toivomme, että heistä tulisi itsenäisiä ongelman ratkaisijoita ja tiedon hankkijoita. Niillä taidoilla pärjää jo hyvin työelämässä, Minna Hiltunen tiivistää.

IT-alan opettajat seisovat katsoen kameraan.
Opettajat Minna Hiltunen, Riitta Koikkalainen ja Markku Vanninen ovat opiskelijoista ylpeitä.

Digiavulle on tarvetta

Tieto- ja viestintätekniikan tiimi on tehnyt töitä useamman vuoden saadakseen harjoittelut ja palvelutiskityön vakiintumaan osaksi opintoja jo varhaisesta vaiheesta. Nyt tilanne on saatu vakiintumaan jopa niin kiitettävästi, että opiskelijat eivät vain saa työkokemusta ja harjoitusta asiakkaiden kohtaamisesta, vaan he muodostavat myös tärkeän palvelun, jollaista ei ole ollut aiemmin tarjolla hämeenlinnalaisille. 

– Nyt meillä on todella iso kysyntä ja asiakkaita on paljon. Tuntuu siltä, että meitä tarvitaan, Markku summaa.

Maaliskuun ajan kirjastolla Kiipulan opiskelijat ovat myös tarjoamassa tietotekniikka-apua ajan varauksella, kirjaston ideoiman Digimaaliskuun merkeissä. Koko kuukauden opiskelijat ovat ottamassa vastaan asiakkaita ajanvarauksella tiistaista torstaihin. Opastuksiin on varattu kolme kirjaston toimistohuonetta. Varauskalenterissa ei ole ollut hirveästi väljää. 

– Opastuksesta vastaavat pääasiassa kakkosluokkalaiset, jotka toimivat jo täysin omatoimisesti. Toiveissa on, että tällaiset tehokuut jatkuisivat vaikka kahdesti vuodessa. Kirjasto on ollut hirveän tyytyväinen jo nyt, Riitta Koikkalainen valaisee.

Kirjasto on ollut erittäin tyytyväinen

Kirjaston johtava informaatikko sekä kirjaston mediakasvatuksesta parissa työskentelevä Seija Shemeikka on ollut valtavan tyytyväinen Kiipulan ammattiopiston IT-alan mukaan saamisesta kirjaston toimintaan.

– Yhteistyö on sujunut ihan loistavasti. Tämä on ihan superupeaa ja meidän asiakkaamme ovat tykänneet ihan hirveästi, Shemeikka hehkuttaa.  

Seija Shemeikka seisoo pöydän ääressä. Taustalla asiakasta avustetaan puhelimen kanssa.
Seija Shemeikka kertoo kirjaston olleen todella tyytyväinen Kiipulan opiskelijoiden läsnäoloon ja apuun.

Shemeikka kehuu erikseen Digi-Pönkissä vallitsevaa yleistunnelmaa, joka näkyy positiivisella tavalla opastajien ja opastettavien yhteistyössä. Myös opettajien korostama vertaisapu nousee Shemeikan puhuessa esille. Oppilaat tekevät yhteistyötä ja kyselevät toisiltaan asioita ja tukeutuvat toisiinsa voidakseen auttaa paremmin.

– Asiakkaat saavat ratkaisuja digiongelmiinsa ja tässä on myös sosiaalinen puoli, joka on tosi tärkeä. Sen huomaa selvästi, että ihmiset virkistyvät täällä toistensa seurassa, kun pääsevät yhdessä pohtimaan näitä asioita, Seija Shemeikka summaa.

Tiivis harjoittelu on poikinut paljon hyvää 

Hiihtoloman aikana opiskelijat hakivat Digi-Pönkin tuoman kokemuksen tukemina harjoittelupaikkoja kotikunnistaan. Vaikka opintoja ei ensimmäisen vuoden opiskelijoilla ole paljoa takana, tiivis ja runsas harjoittelu oikeissa ympäristöissä on antanut huomattavasti itsevarmuutta.

– Hiihtoloman aikana kolme oppilasta oli saanut harjoittelupaikan kotikaupunkinsa kirjastosta. Eli tietoa on nyt saatu laajemmalle ja ensi kertaa monessa paikassa on otettu tällaisia digiopastuksia käyttöön, Riitta Koikkalainen kertoo. 

IT-alan opiskelija opastaa naista puhelimen käytössä. Taustalla kaksi muuta opiskelijaa.
Käytännön asiakaspalvelua oppii harjoittelemalla.

– Olemme huomanneet selvästi, että oppilaamme tykkäävät, kun meillä on käytännön asiakaspalvelua ja todellisia tilanteita. Opiskelijat hurahtavat siihen tilanteeseen mukaan ja sen huomaa myös asiakkaista. Digiavulle on aitoa tarvetta, Minna Hiltunen kuvailee.

Jotkut asiakkaat ovat olleet niin helpottuneita saatuaan ongelmansa ratkaistuiksi, että ovat tarjonneet opiskelijoille väkisin rahaa, vaikka IT-tukipalvelut kirjastolla ovat täysin ilmaisia. Kiitoksia he saavat kuitenkin ottaa vastaan, joita niitäkin on ollut tarjolla. 

– Ollaan oikein hepnaadilla (ällikällä) lyötyjä joistakin opiskelijoista. On hienoa nähdä kuinka opiskelijat kasvavat saadessaan onnistumisen kokemuksia, Markku Vanninen kehuu nuoria.


Teksti ja kuvat: Ottopekka Wiik